Fotturer,  Gjesdal

Risfjellet

Ruben skulle i Kongeparken ett par timer i dag, og da melder jeg meg raskt frivillig til å kjøre. Da kan jeg ta med meg Max, så går vi en tur mens vi venter. Det er mange fine topper i Gjesdal like i nærheten av Ålgård. Ruben foreslo kongeparken fjellet som han kaller det. Og etter litt undersøkelse, så finner jeg at det heter Risfjellet. Det er flere veier opp her. Men på ut.no så er det ikke så mye her. Der er en tur som starter ved Cirkle K, og går opp gjennom byggefeltet over veien herfra. Men jeg ville gjerne ta utgangspunkt i fra Gjesdal Idrettspark.

Turen min tegnet jeg litt på frihånd på kartet og brukte litt info fra ut.no, og stier på kartet. Men det viste seg at det var en merket løype der jeg gikk. Små påler med blå maling. Men noen steder litt stor avstand mellom. Mistet stien ett par ganger, men fant den tilbake igjen senere. Men det førte til noe klatring over piggtråd gjerder.

Ulldotter

På grusveien opp til Flassavatnet, så er det en hel flokk med ulldotter som er på veien. Max ble veldig interessert, og dro godt i båndet. Føler meg litt som en sauegjeter der jeg går med flokken foran meg. Når vi kommer til vatnet, så håper jeg at de går til høyre, da vi skal til venstre. Men må ta innersvingen på dem så vi kommer foran.

Her blir det over en liten demning virker det som. Her finner vi stien som er blåmerket og følger denne langs vatnet og brekker opp mot vest når vi kommer til kommunegrensen. Max får ta seg ned til vatnet for å vasse og drikke litt vann. Og må senere og komme seg uti vannet for å skylle av seg litt gjørme etter å ha satt seg fast i ett gjørmehull jeg måtte dra han opp av.

Mister stien

I starten etter at vi har tatt opp fra vannet så mister jeg stien litt. Går over en gjerdeklyver og ser at stien nå går feil vei. Da blir det bare å ta peiling å trakke opp mot toppen utenfor sti. Max er kjempeflink til å følge stien og lese hvilken vei jeg har tenkt å gå. Men nå blir han lettere forvirret, og trenger litt med korrigering. Men han finner fort ut hvordan dette og virker.

Går ikke lange stunden får jeg ser pålene med blå merker igjen. Men det er på feil side av ett piggtråd gjerde. Så jeg sender Max under gjerdet og stiger forsiktig over selv.

Nå begynner stigningen opp mot toppen på Risfjell og merkingen snor seg litt sikk sakk av og til. Og utsikten bedrer seg betraktelig til høyere en kommer. Snur meg litt av og til for å nye litt av denne og, samtidig som jeg henter inn litt pust. Max blir fort utålmodig når vi stopper slik, så det er bare å traske videre.

Toppen

Toppen av Risfjell
Vardebilde fra toppen av Risfjell. Bengt og Max

På toppen av Risfjell ser du store deler av Ålgård. Vi ser og Håfjellet som ruver godt mot nordøst. Dette var en topp vi tok med jobben for ca 10 år siden. Tenker at det kan fort bli tur her igjen. Og lenger mot sørøst ser vi Fidjanuten.

Går litt lenger mot sørvest, så ser vi ned til Kongeparken. Her er Ruben er på Audition til spøkelsesnatt i Kongeparken til høstferien. Og får beskjed om at nå er han ferdig og klar til å hentes. Da blir det bare å komme seg ned til parkeringsplassen igjen.

Følger blåmerkingen videre, og det er bratt nedover på sørsiden. Og Max blir og som vanlig litt annig på nedturen og trekker meg ned. Må holde godt igjen så jeg ikke mister balansen. Men det går veldig greit.

Mister stien igjen

Når det flater seg litt ut, så følger vi merkingen ett stykke til. Nå kommer vi til noe som virker som ett skille uten at jeg ser merkingen videre. Velger å gå til venstre, og kommer ned til en liten kjerrevei. Ser etter hvert at vi skulle gått rett frem, men det betydde lite. Vi kommer ned til en grusvei og må velge vei her og. Vi burde valgt nedover, men valgte oppover. Så da endte det opp med litt mer trakking utenfor sti. Og til slutt måtte vi over ett nytt piggtråd gjerde.

Nå er det bare sjarmøretappen igjen. Vi går på en grusvei helt til vi kommer ned til noe som virker som en gammel standplass på en skytebane. Og nå er vi turen slutt for denne gang, og vi kan pakke oss i bilen og hente Ruben.

Du kan laste ned GPS spor i kartet nederst (Oppe i høyre hjørne). Men ta høyde for mine bommerter, og bruk dette på eget ansvar.